Geld verdienen aan de mobiele Facebookgebruiker

Mathias Vermeulen
Mathias Vermeulen
Naamloos

In maart had EMSOC het nog over het groeiend aantal applicaties voor je smartphone die er naar streven om uit de groeien tot dé standaard voor 'ambient social networking'. Dit soort apps houden je locatie constant bij en waarschuwen je wanneer een vriend of iemand die dezelfde interesses deelt, zich bij jou in de buurt bevindt. Het kon niet lang uitblijven vooraleer Facebook een van deze apps zou opkopen om te integreren in haar eigen service. Dat is wat er begin deze maand gebeurd is met Glancee.

De app lijkt daarmee een grote voorsprong te hebben genomen op haar concurrenten. Tot nu toe liet Glancee haar gebruikers al inloggen met hun Facebook-account. Glancee pikt dan je locatie op en signaleert je dan welke 'interessante mensen' er zich bij jou in de buurt bevinden. Wie interessant is wordt bepaald op basis van je gemeenschappelijke 'likes' of vrienden die je gemeenschappelijk hebt op Facebook.

Het groeiende belang van mobiel internet

Facebook wist tot nu toe niet goed hoe het geld kon verdienen aan de steeds belangrijker wordende groep mobiele Facebookgebruikers.

Na de aankoop van Instagram en Tagtile is de aankoop van Glancee al de derde aankoop van een service die zich richt op de gebruikers van mobiel internet. Momenteel heeft Facebook al meer dan 400 miljoen actieve 'mobiele' Facebookgebruikers, maar het bedrijf wist tot nu toe niet goed hoe het geld kon verdienen aan deze steeds belangrijker wordende groep. Tot op vandaag zie je immers weinig tot geen advertenties op de mobiele versie van de Facebook-site. Met steeds meer gebruikers die Facebook alleen of hoofdzakelijk checken op hun telefoon, stevent Facebook dan ook op een potentieel probleem af.

Hoe geld verdienen aan mobiele Facebookgebruikers?

Mathias Vermeulen
Mathias Vermeulen

'Location profiling' kan daar verandering in brengen. Door de aankoop van Glancee zou Facebook bijvoorbeeld data kunnen verkopen aan bedrijven of adverteerders zodat zij precies weten waar en wanneer welk soort 'type' koper hun winkels of advertenties op openbare plaatsen passeert. Als je ingecheckt bent met Glancee, dan kan Facebook immers persoonlijke data koppelen met zeer specifieke informatie over je locatie. Als het die data dan aggregeert, dan kan het zeggen aan de eigenaar van een winkel of aan een groot merk welk soort mensen er bijvoorbeeld rond 16u op een donderdagnamiddag op de Meir rondlopen. Winkeliers en adverteerders kunnen daarop hun aanbod of advertenties afstemmen.

Gedetailleerde informatie over je locatie zal ook het gebruik van gesponsorde verhalen doen toenemen. Als een van je vrienden bijvoorbeeld 'Fnac' leuk vindt op Facebook, en Facebook ziet aan je locatie dat je voor de Fnac winkel staat, dan is de kans niet ondenkbeeldig dat je net dan op dat moment een gesponsord verhaal in je news feed zal opduiken.

Recent onderzoek lijkt te suggereren dat in Vlaanderen dit soort services nog niet meteen veel impact zullen hebben. Maar het zou ons niet verbazen dat binnen een aantal jaren niet alleen mobiel internet, maar ook location profiling stevig ingeburgerd zullen zijn.

 

Dit artikel is het gevolg van een samenwerking tussen Apache en Emsoc.

LEES OOK
Tom Cochez / 20-01-2021

En nu, Bart De Wever?

Bart De Wever omschreef Apache als een lasterlijk medium dat aan riooljournalistiek doet. Beide claims werden door de rechtbank verworpen. Tijd voor excuses?
Bart De Wever arriveert op het feestje van zijn favoriete bouwpromotor Erik Van der Paal, in het gezelschap van zijn kabinetschef Philippe Beinaerts en de Antwerpse schepenen Koen Kennis en Fons Duchateau.
Karl van den Broeck, Media.21 vzw / 16-09-2020

Kwaliteitsjournalistiek is een publiek goed

Kwaliteitsjournalistiek is meer dan een ‘product’. Een democratische samenleving kan alleen maar functioneren als er een gezond en pluralistisch medialandschap is.
newspapers-3488861_1920
Karl van den Broeck / 27-07-2020

Ondertussen in de Wetstraat: de lockdown van De Wever en Magnette

Paul Magnette en Bart De Wever hebben geen andere keuze dan zich op te sluiten en de sleutel weg te gooien tot er een akkoord is. Als de onderhandelingen opnieuw mislukken, zal de…
POLITICS ELECTIONS AFTERMATH KING FORMATORS