Stand van zaken Apache

24 april 2012 Bram Souffreau
Eerder schreef Damien Spleeters voor Apache over de bewapening van Libië (Foto Damien Spleeters)
De bewapening van Libië baart zorgen (Foto Damien Spleeters)
Eerder schreef Damien Spleeters voor Apache over de bewapening van Libië (Foto Damien Spleeters)
De reeks over Libië heeft voor vragen in de Senaat gezorgd (Foto Damien Spleeters)

Onze naam zien opduiken in de krantenkolommen is geen doel an sich. Maar -eerlijk- het laat ons ook niet koud. De voorbije weken haalde Apache met enkele mooie primeurs de oude media. De doorlichting van de Orde van Geneesheren zette op de radio een debat over de inkomsten van de Orde van Geneesheren op gang. De berichtgeving over het dramatisch busongeluk in Sierre hebben we eveneens aangekaart en zal een staartje krijgen voor de Raad voor de Journalistiek. We legden ook de corporatistische reflex van (een deel van) de Wetstraatpers bloot in de zaak Pol Van den Driessche. Met de getuigenis van de Waalse journalist Pierre Jassogne kregen we een unieke inkijk bij de regionale krant La Meuse (en heel wat Franstalige bezoekers over de vloer). En de reeks over de Belgische wapens in Libië was zelfs stof voor een vraag in de Senaat.

Verwijzingen in kranten, op de radio of in het parlement zijn belangrijk. In onze missie staat immers dat we het maatschappelijk debat met kwalitatieve en objectieve journalistiek willen aanzwengelen. Daarnaast bezorgt de overname van onze berichten de naam Apache meer bekendheid. We hebben een schare trouwe fans, maar met onze berichtgeving willen we breed publiek bereiken.

40.000 bezoeken

In maart 2012 bereikten we ruim 40.000 bezoeken (25.000 unieke bezoekers) die samen 70.000 Apache-pagina's opvroegen. De cijfers liggen in de lijn van de resultaten van het najaar 2011. Toen haalden we tussen 40.000 en 50.000 bezoeken per maand. Een belangrijke vaststelling, want met de invoering van de abonnementenformules voorspelden sommige buitenstaanders een spectaculaire daling van het aantal bezoekers. Dat is dus niet het geval. Het aanbod van vrij toegankelijke artikels in de rubrieken 'Goed Gelezen' en 'Mediakritiek' en in het Apache Forum zorgt ervoor dat ook een toevallige passant een beeld krijgt over wat Apache boeit en waar we voor staan.

Goed Gelezen willen we overigens verder uitbouwen, Mediakritiek is een van onze speerpunten en onze redactie blijft een brede waaier aan opinies publiceren. Vrij toegankelijk. Onze politiek om zowel gratis als betalende inhoud te publiceren blijft dus behouden.

Op maandag 9 januari 2012 werden de abonnementtypes voorgesteld. De prijzen zijn bewust laag gehouden. Voor 3,50 euro -goedkoper dan twee koffies op een zomers terrasje- heb je een maand toegang tot Apache. Het jaarabonnement kost 39 euro, een kwartaalabonnement 10 euro. In die prijzen zitten belastingen en kosten vervat. Anders dan bij kranten (0% BTW) dragen onze lezers 21% BTW af. Bij betalingen per kredietkaart komen daar nog transactiekosten bij. 1,68 euro voor een jaarabonnement, bijvoorbeeld.

In het abonneegedeelte plaatsen we elke dag minstens één artikel, maar vaker twee of drie. Je krijgt dus waar voor je geld. 400 lezers hebben we hiervan al kunnen overtuigen. Zowat de helft heeft voor een jaarabonnement ingetekend. Een blijk van vertrouwen dat we enorm appreciëren.

Op het einde van het jaar zouden we graag 1.000 abonnees tellen. Er is dus nog werk aan de winkel. En dat is goed nieuws voor de lezers van Apache, want 'content is king', merken we. Telkens we een sterk verhaal op Apache publiceren, zien we de tellers draaien. Nieuws lokt lezers en onze kwaliteit overtuigt telkens weer nieuwe mensen om op één van onze abonnementsformules in te tekenen.

Mediakritiek is een speerpunt van Apache. De zaak-Pol Van Den Driessche hebben we ook belicht. (Foto Danny Gys - Reporters)
Mediakritiek is een speerpunt van Apache. De zaak-Pol Van Den Driessche hebben we ook belicht. (Foto Danny Gys - Reporters)

Kwaliteit

We blijven daarom op die ingeslagen weg verder gaan. Elke dag opnieuw plooien onze medewerkers en de kernredactie zich dubbel om jou, ondanks beperkte middelen, de beste journalistiek voor te schotelen. Apache kiest resoluut voor kwaliteitsvolle journalistiek. We geven ruimte aan onderzoeksjournalistiek, naast achtergrond en analyse en de harde nieuwsberichten. We beschouwen het als onze journalistieke opdracht om de machtscentra in onze maatschappij tegen het licht te houden. Elk stuk op Apache bevat ook nieuws. We herkauwen geen persberichten of schrijven Belga niet over. Dat is ook de reden waarom we u geen honderdvijftig berichten per dag (willen) aanbieden. Onze ambities liggen elders: kwaliteit boven kwantiteit om het met een clichébeeld te zeggen. Apache kiest voor goed uitgewerkte artikels over maatschappelijk belangrijke thema's waar de journalist de tijd heeft genomen om een onderwerp te doorgronden om zo de juiste vragen te stellen en er evenwichtig over te berichten.

Onze keuze voor degelijke journalistiek tref je in de circa 1.500 stukken die we sinds oktober 2009 gepubliceerd hebben. Daarbij bleven we trouw aan belangrijke waarden die we ons eigen hebben gemaakt: onafhankelijkheid, integriteit en verantwoordelijkheid. Waarden waarmee we het verschil maken met de oude media, maar die we wel teruggevonden hebben bij onze partners Emsoc, MO*, Radio Centraal, Rekto:Verso en StampMedia.

Geldzaken

Trouwe Apache-lezers kennen onze wensen om op eigen benen te staan, te investeren in de toekomst en onze medewerkers zoals het hoort te vergoeden. Vandaag draait Apache vooral op vrijwilligers. Dat zal nog een tijdje zo blijven. De beperkte financiële ademruimte die we hebben, investeren we in bijzondere journalistieke projecten, de werking van de redactie en het verleiden van nieuwe lezers.

Apache bestaat uit een vzw (vereniging zonder winstoogmerk) en sinds kort een erkende cvba (coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid). De vzw krijgt dit jaar van Vlaams minister van Media Ingrid Lieten een subsidie van 38.000 euro. Het geld gaat naar mediakritische stukken op onze website en wordt vooral gespendeerd aan puur journalistiek werk. We moeten onder meer vijftig grote verhalen schrijven en vijf mediadebatten organiseren. In het Vlaams parlement is over deze steun overigens al heftig gedebatteerd. Het overheidsgeld weerhoudt ons niet om kritisch te berichten over de minister of de Vlaamse regeringspartijen.

Vrijwilligerswerk is wat Apache vandaag echt doet draaien. De subsidie geeft ons mee ruimte om Apache verder uit te bouwen, maar de champagnekurken zullen pas echt knallen eens we zonder subsidies verder kunnen. Vandaar de oprichting van een erkende coöperatieve vennootschap eind vorig jaar en de invoering van een abonnementensysteem begin dit jaar. Met de cvba leggen we een kapitaal aan dat we willen investeren in journalistiek en nieuwe projecten (datajournalistiek, Apache en français) zodat we met kwaliteitsjournalistiek abonnees kunnen verleiden die voor recurrente inkomsten zorgen. Doel is om langzaam maar zeker een duurzame organisatie uit te bouwen die op eigen benen kan staan, professioneel werk aflevert en waarbij eventuele winsten (deels) opnieuw in Apache worden geïnvesteerd. Intussen telt de cvba 61 aandeelhouders die samen 200 aandelen van elk 250 euro bezitten. Aandelen kopen kan trouwens nog steeds.

Vallen en opstaan

We staan altijd open voor medewerkers die willen meebouwen aan het plaatsen van een nieuwe titel in het Vlaamse medialandschap

De afgelopen jaren hebben we heel wat bijgeleerd. Met vallen en opstaan. De kernredactie bestaat immers uit journalisten, niet uit managers, financiële whizzkids of projectbegeleiders. Intussen kunnen we wel een mondje meepraten over omgaan met medewerkers, coördineren van vrijwilligers, marketing, innovatie, geldzaken, verzekeringen, het runnen van een vennootschap en diens meer. Maar ook de online journalistiek evolueert. Nieuwe werkwijzen en inzichten volgen elkaar in snel tempo op en we zijn vaak onder de indruk wat onze -vaak buitenlandse- collega's klaarspelen. Ook wij experimenteren af en toe -veel minder dan we zouden willen, maar er is nu eenmaal maar een bepaalde hoeveelheid tijd- en verkennen de talrijke voor de journalistiek zo verrijkende mogelijkheden.

Onze to do-lijst is bijgevolg lang. We staan open voor (nieuwe) medewerkers die ons journalistiek, op marketingvlak of technisch willen versterken en verder willen meebouwen aan een nieuwe titel in het Vlaamse medialandschap. Redactie@apache.be is het adres waar je moet zijn. We willen overigens graag benadrukken hoe hartverwarmend de inzet van onze medewerkers is.

Tenslotte willen we ook onze lezers bedanken. Zonder kritische lezers zou Apache niet staan waar het vandaag staat. Jullie houden ons scherp en moedigen ons elke dag aan om door te zetten. Dat kan ook met de aankoop van een aandeel of een abonnement. Of door onze naam en ons webadres (www.apache.be) onder familie, vrienden en kennissen verder te verspreiden.

 

 

 

LEES OOK
Redactie Apache / 05-05-2022

Welkom op de Dag van Apache!

De Dag van Apache is terug! Met onder meer Rebekka de Wit, Hind Fraihi en de film 'Flee'.
DAG VAN APACHE
Karl van den Broeck / 24-02-2022

Apache blaast twaalf kaarsjes uit

Nog tot zondag slopen we de betaalmuur zodat iedereen gratis kan grasduinen in de artikels die we voorbije jaren publiceerden.
verjaardag apache
Redactie Apache / 07-06-2021

Grondige makeover voor Apache

Apache pronkt met een nieuw kleedje. Onze website kreeg afgelopen weekend een grondige makeover.
nieuwe website apache