Experiment crowdsourcing: analyseer mee de #30j berichten

4

Over de staking van maandag is niet alleen al veel inkt gevloeid, ook via sociale media werd de voorbije dagen soms heftig gediscussieerd. Dat is op zijn minst de indruk die leeft. Apache gooit een bestand online met daarin alle Twitter-berichten die de voorbije twee dagen werden verstuurd met de hashtag #30j. Het gaat om ruwe, ongefilterde informatie die op zichzelf niet bruikbaar is. Als een crowdsource-experiment laten we het bestand op onze lezers los in de hoop de info ‘bruikbaar’ te maken.

Woensdag startte de socialistische vakbond ABVV een campagne om ‘de stemmingmakerij tegen de staking’ te keren. De vakbond schakelde daarvoor sociale media zoals Facebook en Twitter in. De uitzending van Terzake woensdagavond – ‘De socialistische vakbond mikt op sociale media en schiet in eigen voeten’ – maakte duidelijk dat de campagne zich eerder tegen de vakbondsactie keerde.

Maar is dat ook echt zo? In onderstaand txt-document zitten de berichten met hashtag #30j die de voorbije dagen werden verstuurd. Het zijn ruwe data die opgekuist moeten worden en vervolgens geanalyseerd. Dat kan antwoorden opleveren op vragen zoals: hoeveel mensen hebben getweet? Hoeveel tweets waren er? Waren het vooral negatieve of eerder positieve tweets? Werden de reacties georchestreerd? Zijn er verbanden met publicaties elders op het internet of met andere tweets? Waarover ging het eigenlijk?

Wie zich geroepen voelt kan het bestand downloaden. Reacties kunnen onder dit stuk (kan gratis  maar wel mits registratie) en nieuw gecreëerde bestanden op basis van de ruwe informatie kunnen per mail naar redactie@apache.be worden gestuurd.

Klik op 30j_tweets voor het txt-document met de ruwe informatie.

Auteur: Redactie Apache

Apache is gegroeid uit de blog De Werktitel, de eerste Vlaamse professionele blog geschreven door professionele journalisten. De Werktitel zag op 14 oktober 2009 het levenslicht, Apache nam op 24 februari 2010 zijn plaats in. Maar het werk startte al in het voorjaar van 2009. Toen staken enkele Vlaamse journalisten de koppen bij elkaar en beslisten zich in een avontuur te storten. Omdat degelijke, ongebonden journalistiek nodig is.

Word lid

Steun onze advertentievrije onderzoeksjournalistiek en mis geen enkele onthulling. Ja, ik word lid