

Woensdag startte de socialistische vakbond ABVV een campagne om ‘de stemmingmakerij tegen de staking’ te keren. De vakbond schakelde daarvoor sociale media zoals Facebook en Twitter in. De uitzending van Terzake woensdagavond - ‘De socialistische vakbond mikt op sociale media en schiet in eigen voeten’ - maakte duidelijk dat de campagne zich eerder tegen de vakbondsactie keerde.
Maar is dat ook echt zo? In onderstaand txt-document zitten de berichten met hashtag #30j die de voorbije dagen werden verstuurd. Het zijn ruwe data die opgekuist moeten worden en vervolgens geanalyseerd. Dat kan antwoorden opleveren op vragen zoals: hoeveel mensen hebben getweet? Hoeveel tweets waren er? Waren het vooral negatieve of eerder positieve tweets? Werden de reacties georchestreerd? Zijn er verbanden met publicaties elders op het internet of met andere tweets? Waarover ging het eigenlijk?
Wie zich geroepen voelt kan het bestand downloaden. Reacties kunnen onder dit stuk (kan gratis maar wel mits registratie) en nieuw gecreëerde bestanden op basis van de ruwe informatie kunnen per mail naar redactie@apache.be worden gestuurd.
Klik op 30j_tweets voor het txt-document met de ruwe informatie.