Het concept van affiliate-marketing steunt op de betaling van commissies voor het aanbrengen van nieuwe klanten. Af en toe kun je een cent verdienen met enkel het aanbrengen van een nieuwe klant, maar meestal moet-ie ook iets kopen.
Een concreet voorbeeld om de werking uit te leggen. Stel, je bent geïntrigeerd door het boek De utopie van de vrije markt van Hans Achterhuis. "Twee auteurs halen het boek op Apache aan, dat moet toch de moeite waard zijn", denk je bij jezelf. Je ziet de link 'Te koop bij Proxis' en beslist het boek online te bestellen. Na de betaling is jouw boekenkast niet enkel een prachtig boek rijker, ook Apache verdient een klein bedrag aan de hele transactie, want wij krijgen per verkocht boek een commissie van Proxis.
Vetpotten
Proxis werkt voor zijn affiliate marketingprogramma's samen met het Zweedse internetmarketingbedrijf Tradedoubler. De commissie die we per verkocht boek via Proxis opstrijken, bedraagt zo'n 5 procent. Ook bij de Amerikaanse boekenreus Amazon hebben we Apache ingeschreven en bedraagt de commissie circa 5 procent. Amazon zullen we vooral inschakelen voor Engelstalige boeken.
Levert affiliate-marketing vetpotten op? Dat zullen we zien. De programma's maken deel uit van onze keuze om via diverse inkomstenbronnen geld te verzamelen. Tradedoubler en Amazon voegen we toe aan onze Google Ads, de sponsors, Flattr, het subsidiedossier en de enkele advertentieaanvragen die we al ontvangen hebben.
We hebben overigens beslist om de hyperlinks naar Proxis en Amazon voor elke lezer duidelijk aan te geven. Geen verrassingen, dus.