CIM-cijfers, appelen en citroenen

 Leestijd: 1 minuut15

Op twee spectaculaire dalers na  – De Morgen en De Tijd – en tegen de internationale tendens in boomt de Vlaamse krantenmarkt. Zo lijkt het tenminste voor wie vandaag de kranten opensloeg op zoek naar de nieuwste CIM-leesbereikcijfers. Een ‘detail’ wordt daarbij over het hoofd gezien: er wordt anders gemeten. Iedere vergelijking met oudere cijfers is uit den boze.

De CIM- cijfers van vorig jaar en dit jaar laten zich vergelijken als appels en citroenen. (Foto Elkit)

Op de website van het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) kun je moeilijk langs de waarschuwing van de voorzitter van de Technische Commissie heen. Onder het kopje ‘Pers: methodologische wijziging!’ staat, na de uitleg over hoe de nieuwe meting gebeurt, een niet mis te verstane mededeling, specifiek gericht aan de pers: “Met deze wijzigingen is een nieuwe norm gezet voor het meten van het bereik van de geschreven pers. Dit betekent een breuk met het verleden. De cijfers voor 2010 kunnen bijgevolg niet zomaar vergeleken worden met die van vroegere edities. De voorzitter van de Technische Commissie vraagt daarom om u, bij vergelijking met vorige publicaties, te beperken tot de evolutie in de ranking van titels.”

Pret

Anders gezegd: de cijfers kunnen niet vergeleken worden met eerdere metingen. Het is onmogelijk om te zeggen of het leesbereik het afgelopen jaar gedaald of gestegen is. De absolute cijfers laten enkel toe om een ranking te maken.

Die expliciete oproep lijkt de pret niet te kunnen drukken. “Het Laatste Nieuws groter dan ooit”, juicht die krant, met daarbij een kolommetje met de procentuele stijgingen en dalingen van de andere titels. Op de kop van Het Nieuwsblad, ‘Een miljoen lezers voor Het Nieuwsblad’, valt naar de letter weinig af te dingen, maar binnenin klinkt het ook daar: “Uit de nieuwe officiële CIM-cijfers blijkt dat we het voorbije jaar dagelijks bijna honderdduizend lezers meer bereiken dan het jaar ervoor.” Over de nieuwe meting wordt in Het Nieuwsblad met geen woord gerept.

Ook Het Belang van Limburg – ‘Uw krant telt 11 procent meer lezers’ – trekt zich geen moer aan van de expliciete melding dat elke vergelijking met eerder metingen uit den boze is. Ook die krant vergelijkt appelen met citroenen en rept met geen woord over de nieuwe methodologie.

Uitgebalanceerd verhaal

Maar niet enkel de populaire kranten slaan de bal mis. Ook De Standaard waagt zich aan vergelijking. “De Standaard blijft groeien”, schrijft de krant. Ze bespeurt zowaar een ‘lichte, maar significante stijging’ omdat de andere kwaliteitskranten verlies lijden. De Morgen focust op de groei van de Vlaamse krantenmarkt, die “met 5,7 procent groeit”, en geeft een lijstje met stijgers en dalers zonder te vermelden dat er een gewijzigde meetmethode werd gehanteerd.

Alleen De Tijd brengt een min of meer uitgebalanceerd verhaal. Die krant meldt als enige in de inleiding dat er voortaan anders wordt gemeten.

Auteur: Tom Cochez

Licentiaat criminologie. Werkte van 1997 tot 2008 voor De Morgen. Hij volgde er vooral gezondheidszorg, sociale zaken en milieu en verdiepte zich in de politieke partijen Vlaams Belang en Groen. In 2008 koos hij ervoor om opnieuw op freelance basis te werken onder meer ook voor Knack en Humo. Een jaar later stond hij mee aan de wieg van De Werktitel, het latere Apache.be. Vandaag werkt hij als redacteur.

Word lid

Word jij lid van Apache? Lees direct verder en steun onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Nu al vanaf 6,25 euro per maand.


Ja, ik word lid