Bloedmooie modellen hebben VRT en HLN bij de lurven

Tom Cochez
Lynx Lodge
Unilever promoot een spray met een virtueel paradijs voor mannen.

Door Tom Cochez

Lynx Lodge
Unilever promoot een spray met een virtueel paradijs voor mannen.

[Op 26 augustus werd een update bij dit artikel geplaatst.]

Adverteren kost vandaag handenvol geld. Hoewel kranten, websites en andere media het niet graag  horen, maken adverteerders steeds vaker gebruik van een veel goedkopere en doeltreffendere manier om lokaal of wereldwijd hun producten in de markt te zetten: zorg dat er berichten over je producten in de media verschijnen.

Pamperen

Dat werkt simpel: je biedt als bedrijf een perscommuniqué aan. De kans dat de reclameboodschap eruit gefilterd wordt, evolueert omgekeerd evenredig met de tijd die journalisten krijgen om hun werk te doen.

Het artikel ‘We pamperen iedere man zoals hij dat wenst’ op de redactie.be is een schoolvoorbeeld van hoe zo’n (internationale) reclamecampagne op poten wordt gezet. In dit geval gaat het om een  reclamecampagne van multinational Unilever voor Lynx Body spray.

Het bericht over de ‘Lynx Lodge’ verscheen rond 20 augustus in verschillende Australische media en begon vervolgens aan een reis over de hele wereld.

Seksistisch

De VRT nam vandaag het bericht – netjes vertaald, maar zonder bronvermelding – over van een van de honderden Engelstalige sites die intussen ‘woordvoerster Laura O’Donnell’ aan het woord laten. Die websites hebben de woorden van O’Donnell – als de dame al bestaat – op hun beurt van andere sites. De originele bron is niet meteen duidelijk, maar wellicht gaat het zoals zo vaak om een simpel perscommuniqué waarin de quotes netjes geprepareerd staan.

’s Morgens kan er ontbijt op bed worden geleverd, inclusief een gratis sexy wekdienst. ’s Avonds kunnen de gasten naar moddergevechten kijken of samen met de vrouwelijke personeelsleden deelnemen aan het Twister-spel. Doorheen de dag is er steeds de mogelijkheid te relaxen in een kuurbad of dankzij een rugmassage. Zolang het de gast maar plezier oplevert. We willen mannen pamperen, maar steeds op zo’n manier dat ze zich mannen blijven voelen.

Het Laatste Nieuws gaat nog wat verder mee op het pad dat door de marketingploeg van Unilever werd uitgetekend. ‘Ultieme mannenlodge vol sexy modellen verdeelt Australië’, kopt die krant.

Op de website HLN.be staat het zo:

Te seksistisch!, protesteren de vrouwengroeperingen bij onze tegenvoeters. Platvloers bordeel of gewoon het ultieme resort? Oordeel vooral zelf in de bijbehorende foto's en filmpje!

Uitnodigende button

Om die foto’s en filmpjes is het allemaal te doen. En om de commotie natuurlijk: iedereen moet en zal de virtuele Lynx Lodge gezien hebben.

De foto’s en filmpjes leiden rechtstreeks naar de website van het resort. Die website toont wat de media beloven. Onderaan staat, weliswaar in klein lettertjes, maar toch duidelijk, dat de website gemaakt is door Unilever.

Georkestreerd

Nog veel prominenter staat de foto van een spuitbus ‘Body Spray’ van het merk Lynx. Voor wie daar de link naar de Lynx Lodgde nog niet heeft gelegd, is er nog de uitnodigende button ‘Watch the Ad too hot for You Tube’. Daarin staat niet enkel het woord Ad, op het einde van het clipje zie je ook de producten waar het om te doen is: Lynx body spray. Je moet zelfs zo’n product kopen om deel te kunnen nemen aan een wedstrijd die een verblijf in het virtuele Lynx Lodge verloot.

En er is meer. Wie het laatste toevoegsel van de website verwijdert, komt op de basiswebsite van de reclamecampagne terecht met onder meer links naar Facebook, waar de strijd tussen feministen en ‘echte mannen’ netjes werd georkestreerd door Unilever. De andere links op die pagina werpen op de een of andere manier allemaal meer licht op waar het de reclamemaker allemaal om te doen is: het Lynxeffect wereldwijd promoten.

[UPDATE 26/08] "Bedankt voor je opmerkingen. We laten het verhaal (een tweede keer) onderzoeken en zullen het artikel desnoods verwijderen en/of rechtzetten. Met vriendelijke groet. De Redactie." Dat was het mailtje dat lezer Steven Devijver deze ochtend (donderdag 26 augustus) om 10.46 uur in zijn mailbox vond.

De avond voordien, om 20.11 uur, had hij de VRT gewezen op het commerciële karakter van de berichtgeving over de Lynx Lodge. "Normaal neem ik contact op met jullie redactie in verband met fouten in artikels", meldde de aandachtige lezer. "Echter, in het verleden hebben jullie nooit iets gedaan met mijn opmerkingen en deze keer is het wel heel flagrant. Daarom heb ik deze keer elders aangeklopt met mijn opmerking: http://www.apache.be/2010/08/bloedmooie-modellen-hebben-vrt-en-hln-bij-de-lurven/"

Het was op aangeven van Steven Devijver dat Apache in dit artikel inzoomde op de commerciële kar waarvoor de VRT (en Het Laatste Nieuws) zich de dag voordien hadden laten spannen: een als berichtgeving verpakte advertentiecampagne van multinational Unilever. Op het moment dat we deze update online plaatsen, heeft de VRT het betreffende artikel nog altijd online staan. Wellicht een tweede keer gecheckt en opnieuw goed bevonden.

LEES OOK
Steven Vanden Bussche / 26-06-2020

Mediaconcentratie leidt tot verschraling en weegt op redactionele autonomie

Al jaren is er in Vlaanderen sprake van verregaande mediaconcentratie. Wetenschappelijk onderzoek toont dat die leidt tot inhoudelijke verschraling, en ook de journalistieke…
newspapers-3488861_1920
Karl van den Broeck / 28-01-2020

Waarom de VRT geen longreads meer mag publiceren

De digitalisering van de printmedia van DPG Media verloopt stroef en daarbij kijkt de grootste mediagroep van de Benelux boos naar de VRT. De website VRT NWS moet op de schop. Met…
andrew-guan-lTUyP3RaLpw-unsplash
Tom Cochez / 17-12-2018

Waar extreemrechts gewoon rechts wordt

Waar eindigt rechts en waar begint extreemrechts? De berichtgeving over de 'Mars tegen Marrakesh' toont dat niet enkel N-VA met die vraag worstelt, ook media doen dat.
BRUSSELS VLAAMS BELANG MARCH AGAINST MARRAKECH PACT