"Dokters wantrouwen generisch geneesmiddel", kopte Het Nieuwsblad woensdag. Die wetenschap kwam uit een "enquête van geneesmiddelenproducent Pfizer" die verder, zo lezen we in de eerste alinea van het artikel, leert dat "driekwart van de Belgische artsen meent dat fabrikanten van de goedkopere generische geneesmiddelen enkel uit zijn op snel geldgewin".
Onbetrouwbaar
Verderop in het artikel lezen we ook nog dat "de artsen zich zorgen maken over de veiligheid, de doeltreffendheid en vooral de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. Voor 93 procent van de Vlaamse artsen is dat laatste zelfs extreem belangrijk. De veronderstelling dat generische middelen daar minimaal toe bijdragen, baart de artsen zorgen."
Tot daar de informatie die Het Nieuwsblad brengt. Best interessant om weten. Maar zou het toeval zijn dat net nu farmagigant Pfizer via Pfizer Essentials volop campagne voert en zich profileert in de zogenaamde post-octrooimarkt, waarop ook de fabrikanten van generische geneesmiddelen actief zijn? Zou het toeval zijn dat Pfizer daarbij twee argumenten op tafel legt. Argument 1: wij hebben de allerbeste kwaliteit in huis, want ons ‘goedkoop alternatief’ is in feite het origineel, terwijl de generische bedrijven gewoon kopiëren en onbetrouwbaar zijn. Argument 2: wie medicatie van Pfizer koopt, steunt de innovatie, wat niet het geval is voor wie generische geneesmiddelen koopt.
Even terug naar de enquête: “De artsen maken zich zorgen over de veiligheid, de doeltreffendheid en vooral de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. Voor 93 procent van de Vlaamse artsen is dat laatste zelfs extreem belangrijk. De veronderstelling dat generische middelen daar minimaal toe bijdragen, baart de artsen zorgen.” U leest daarin argument 1 en argument 2? Wij ook.
Onwaarschijnlijke blockbuster
Om bovenstaande informatie terug te vinden volstaat één search op Google. Wie iets verder zoekt, komt ook te weten dat de inkomsten van farmareus Pfizer vandaag grotendeels afhangen van cholesterolverlager Lipitor. Dat is een onwaarschijnlijke blockbuster waarvan het patent volgend jaar vervalt. Pfizer bereidt zich daar op voor door overnames en een uitbreiding van de portefeuille aan moleculen waarvan het patent al is vervallen. Pfizer is met andere woorden volop bezig zelf een generische tak op te richten. Dat de grootste farmagigant die keuze maakt, doet de sector van de generische geneesmiddelen op zijn grondvesten daveren. De geneesmiddelen van Pfizer zullen wel niet ‘generisch’ heten maar ‘goedkoop’.
Heeft die andere benaming te maken met het vastgestelde wantrouwen van dokters tegenover generische geneesmiddelen? Dat zou vreemd zijn. Nog geen jaar geleden toonde een onderzoek besteld door FeBelGen, de koepelorganisatie van de Belgische fabrikanten van generische medicijnen, immers een totaal ander beeld. “Negen op de tien huisartsen in België hebben een positieve perceptie van generische geneesmiddelen. Acht op de tien vinden generische geneesmiddelen een noodzaak.”
Net zoals de enquête van Pfizer diende ook die enquête zonder enige twijfel puur promotionele doeleinden. Waarom zou een bedrijf of een belangenorganisatie nog dure advertentieruimte kopen wanneer de marketing gewoon via de berichtgeving binnen kan sluipen en zo bovendien het aura van waarheid over zich heen krijgt?
Aan de andere kant van de taalgrens werden de marketingtechniek van Pfizer wel doorprikt. Zowel in Le Soir als in La Dernière Heure kunt u een genuanceerd verhaal lezen. Ook Pfizer kan nog bijleren.