De Google-advertenties bevinden zich helemaal onderaan de rechterkolom op alle pagina's, behalve op de voorpagina. Ook in de RSS-feed – die nu via Feedburner zou moeten lopen – komt u vanaf vandaag advertenties tegen. De advertenties zijn tekstadvertenties en bevatten dus geen beelden.
Google werft de advertenties via het Google Adwords-netwerk en beslist welke reclame via Google Adsense op onze pagina's terechtkomt. We laten de controle van de ruimte dus over aan Google. Via filters en het uitsluiten van bepaalde webadressen kunnen we beperkt ingrijpen, maar in dit systeem blijft Google de baas.
Het grote geld gaan we met deze advertentievorm niet binnenhalen. Enerzijds halen we geen bezoekersaantallen waarbij de kassa flink kan doortikken en anderzijds is de plaatsing niet echt opportuun. Google heeft een schema samengesteld waarin de locaties met de beste en slechtste prestaties worden aangegeven. Hoe donkerder de kleur, hoe beter.
Financiering
Toch gaan we in zee met Google Adsense. Hét grote voordeel is het gebruiksgemak. Zodra de code in de pagina staat, hoeven we ons geen zorgen te maken over het werven van advertenties en het opvolgen van advertentieruimte-aankopen. Intussen komt er wat geld binnen. Geen overbodige luxe: in onze financieel precaire situatie helpen alle beetjes.
De komende weken en maanden zullen we overigens verder experimenteren met de plaatsing, de grootte en het type van het advertentieblok(ken). Hebt u opmerkingen of wilt u een foutje signalen, neem dan zeker contact met ons op.
Met de Google-advertenties en het sponsorblok geven we u ook het signaal dat Apache streeft naar een gemengde financieringsvorm waarvan commerciële inkomsten een deel uitmaken. Sommige lezers horen dat niet graag, maar reclame hoort nu eenmaal bij de online businessmodellen. Alleen zullen we bij Apache intrusieve reclamevormen mijden, zal er een torenhoge muur staan tussen advertentiewerving en de redactie en primeert het redactionele op het commerciële luik.
Bram Souffreau