‘Buitenland raakt niet door de mediamuur’

14

Het buitenland is afwezig in de verkiezingscampagne. ‘De schuld van de media’, klinkt het unisono bij de politieke partijen. ‘De onderwerpen raken gewoon niet door de mediamuur’, legt Frieda Brepoels (N-VA) bij MO.be uit.

Atlas draagt de wereld in New York (Foto Infinite Jeff)

Atlas draagt de wereld in New York. (Foto Infinite Jeff)

België staat aan de vooravond van het Europees voorzitterschap en toch speelt Europa geen rol van belang in de campagne. Ook ontwikkelingssamenwerking, de oorlog in Afghanistan, de internationale handelsakkoorden, Congo, de grimmige situatie in het Midden-Oosten, de nieuwe machtsverhoudingen in de wereld of de millenniumdoelstellingen krijgen geen plaats in de debatten.

Maar waarom toch?“, vraagt het mondiaal magazine MO zich af. De partijen schuiven unaniem de schuld in de schoenen van de media. De thema’s leven bij een deel van het publiek wel, maar de campagne is kort en de journalisten hebben meer oog voor Brussel-Halle-Vilvoorde en de sociaal-economische situatie in België, klinkt het.

Paul Wille (Open Vld) vergelijkt de situatie in België met de kiesstrijd in Nederland:

Bij de Nederlandse politiek zie je bijvoorbeeld dat Buitenlandse Zaken en Europese aangelegenheden wel een rol spelen. Dat dit nu in Vlaanderen niet het geval is, is een slecht voorteken en zeer teleurstellend. De media zijn ook niet internationaal gericht, met een paar uitzonderingen.

MO.be ging voorts horen bij Frieda Brepoels (N-VA), Bert De Belder (PVDA), Sabine de Bethune (CD&V), Wouter De Vriendt (Groen!) en Marleen Temmerman (sp.a). De redactie nam ook de verkiezingsprogramma’s door en vergeleek de standpunten.

Logo MO.be
Lees het volledige artikel op de website van onze partner MO.be.
Auteur: Redactie Apache

Apache is gegroeid uit de blog De Werktitel, de eerste Vlaamse professionele blog geschreven door professionele journalisten. De Werktitel zag op 14 oktober 2009 het levenslicht, Apache nam op 24 februari 2010 zijn plaats in. Maar het werk startte al in het voorjaar van 2009. Toen staken enkele Vlaamse journalisten de koppen bij elkaar en beslisten zich in een avontuur te storten. Omdat degelijke, ongebonden journalistiek nodig is.

Word lid

Steun onze advertentievrije onderzoeksjournalistiek en mis geen enkele onthulling. Ja, ik word lid