Onafhankelijke nieuwssites staan samen sterker

Georges Timmerman
apache

Door Georges Timmerman

De samenwerking tussen MO.be, Apache, StampMedia en rekto:verso is al vanaf deze week zichtbaar op de respectievelijke sites. Vanaf vrijdag 30 april 2010 wordt de uitwisseling officieel en volledig operationeel. De vier partners behouden hun eigen profiel en beslissen autonoom en volgens hun eigen journalistieke criteria welke nieuwsberichten ze van hun partners willen overnemen. Er is dus geen sprake van een fusie. In de toekomst kan het samenwerkingsakkoord eventueel uitgebreid worden met andere partners.

Mondiaal nieuws

"De profilering en eigenheid van elke partner draagt juist bij tot het bereiken van telkens andere deel- en doelpublieken", zo stelt de persmededeling die vandaag de deur uitging. "Door inhoud te crossposten maken die gebruikers ook kennis met de andere partners en verhoogt het aantal mensen die degelijke informatie aangeboden krijgen."

Het maandblad MO* bestaat sinds 2003, wordt verspreid op 120.000 exemplaren en heeft volgens de laatste CIM-cijfers een bereik van 265.100 lezers. De daaraan gekoppelde nieuwssite MO.be telt 70.000 bezoekers per maand. De site brengt continu mondiaal nieuws, aangeleverd door het internationaal nieuwsagentschap IPS en door de redactie van MO*. Beide publicaties worden uitgegeven door de vzw Wereldmediahuis en beschikken over een redactie van negen medewerkers. Naast financiering door niet-gouvernementele organisaties (11.11.11, Broederlijk Delen, Vredeseilanden, FOS, Trias, Wereldsolidariteit, Oxfam-Wereldwinkels en Plan België) ontvangt Wereldmediahuis ook subsidies van ontwikkelingssamenwerking.

Maatschappelijke bril

StampMedia is een persagentschap dat een stem geeft aan jongeren in de media. Artikels, reportages, foto's en geluidsclips van StampMedia worden regelmatig overgenomen door andere media. Ook Apache publiceerde al een aantal artikels van StampMedia. Het agentschap telt 24.000 bezoekers op Netlog, 10.000 bezoekers op haar eigen website en is zeer actief op sociale netwerksites. Het begon in 2008 als initiatief van de jeugddienst van de stad Antwerpen en de vzw CHIPS. In Antwerpen financiert de stad Antwerpen het persagentschap, de deelredactie in Genk krijgt haar middelen van de stad Genk, de Vlaamse Gemeenschap en de provincie Limburg.

Het tweemaandelijkse culturele tijdschrift rekto:verso staat voor diepgaande, kwalitatief hoogstaande cultuurkritiek over film, muziek, literatuur, podium en beeldende kunst, niet zelden bekeken door een maatschappelijke bril. Het blad en de bijbehorende site ontstonden in 2003 als vrijwilligersinitiatief van een tiental jonge kunstcritici. Het tijdschrift wordt op 5.500 exemplaren verspreid in tachtig cafés en cultuurhuizen in Vlaanderen. Rekto:verso haalt zijn inkomsten voor de helft uit subsidies en voor de andere helft uit advertenties. Onze lezers zijn vertrouwd met het blad, want we publiceren sinds december vorig jaar regelmatig artikels van rekto:verso op Apache.

Giften

Apache zelf hoeven we u misschien niet meer voor te stellen, maar we doen het voor de volledigheid toch. Dit is de eerste nieuwssite in Vlaanderen die gemaakt wordt door professionele journalisten, en die wil uitgroeien tot een volwaardige internetkrant. We mikken vooral op onderzoeksjournalistiek, mediakritiek, analyse en opiniestukken, reportages en satire. Het initiatief begon in oktober vorig jaar als De Werktitel en werd in februari omgedoopt tot Apache. Dagelijks krijgt onze website 1.500 lezers over de vloer, maandelijks tellen we 18.000 unieke bezoekers die samen 90.000 pagina's bekijken. Voorlopig heeft het initiatief nog maar weinig inkomsten, behalve giften van lezers. We verkennen de mogelijkheden voor extra betalende diensten, sponsoring en advertenties en sleutelen aan een plan om de website te professionaliseren.

Voor meer informatie:

MO.be (Gie Goris, 0478 56 67 21)

Apache (Georges Timmerman, 0473 94 36 77)

StampMedia (Stefan Kolgen, 0475 93 25 39)

Rekto:verso (Wouter Hillaert, 0495 84 57 06)

LEES OOK
Redactie Apache / 14-10-2020

Apache blaast 11 kaarsjes uit

In 2009 publiceerden we met jongensachtig enthousiasme onze eerste post op de blog 'De Werktitel'. Met uitgebreide ambitie en veel liefde voor het journalistieke métier.
Apache 11 jaar
Bram Souffreau / 25-06-2012

Apache geeft aandeelhouders stand van zaken

Tijdens een informele aandeelhoudersvergadering gaf Apache de (potentiële) aandeelhouders een stand van zaken. Naast de cijfers en enkele verwezenlijkingen werd ook gediscussieerd…
Geld was niet het enige gespreksonderwerp tijdens de informele aandeelhoudersvergadering (Foto 401k 2012)
Bram Souffreau / 01-01-2011

Terugblik op Apache in 2010

Met de laatste dag van het jaar blikken we terug op het eerste kalenderjaar van Apache. U krijgt een inkijk in onze doelstellingen, in onze ambities en in de statistieken. We…
Stickers van Apache