'De Werktitel' was werkelijk slechts een werktitel

Tom Cochez
apache

We bouwen al ruim een half jaar aan de opvolger van De Werktitel. We gingen op de koffie bij een legertje goedmenende en interessante pro's uit het mediawereldje. We maakten zelfs een studie-uitje naar Parijs om de voorbeelden Rue89 en Bakchich aan het werk te zien. We namen literatuur over online uitgeven en de toekomst van de journalistiek door en volgen nog altijd de laatste trends, hypes en discussies over webjournalistiek. Brainstormen werd onze tweede natuur.

Na maanden luisteren en discussiëren hebben we de contouren van ons project eindelijk vastgelegd. Belangrijk: dit journalistieke initiatief is dynamisch, nooit af. Op 24 februari zetten we een belangrijke stap. De Werktitel laten we opgaan in een totale nieuwe website met ditmaal een definitieve naam.

Op deze blog, gedoopt 'Interne Zaken', houden we u op de hoogte van de vorderingen. Meer zelfs, naast achtergrond geven zullen we ook ideeën toetsen en luisteren naar uw commentaren en suggesties. U kunt ons helpen een mooi en ander mediaproject in de markt te zetten.

We leggen onmiddellijk al het moeilijkste discussiepunt op tafel: de financiering. In The Vanishing Newspaper: Saving Journalism In The Information Age toont de Amerikaanse professor emeritus Philip Meyer aan dat het businessmodel van de klassieke media op zijn laatste benen loopt, inclusief enkele jammerlijke evoluties.

Helaas ligt er niet meteen een nieuw businessmodel klaar dat gedegen journalistiek garandeert. Gelukkig zien we wereldwijd schuchtere pogingen tot alternatieven.

Na een grondige evaluatie hebben we gekozen voor een vierledige financiering. Valt één van de geldpotten weg, dan blijft het project bestaan. Bovendien kan niemand onze arm omwringen, zodat de redactie echt onafhankelijk kan werken.

1. Subsidies

Eind januari werd bij de Vlaamse administratie een subsidiedossier ingediend. We mikken eerst op een startsubsidie, maar willen op termijn een structurele subsidie ontvangen. Doorgaans duurt het twee tot drie maanden vooraleer er een antwoord komt op een dergelijke aanvraag.

2. Giften van lezers

We kiezen uitdrukkelijk niet voor een systeem waarbij lezers moeten betalen per artikel of voor toegang tot de website. De toegang blijft gratis. Maar we vragen de lezers wel om ons financieel te steunen via klassieke giften of op meer creatieve wijze.

3. Sponsors

Bedrijven en organisaties kunnen het project sponsoren. Ze krijgen in ruil ruimte op de website. We zetten ook enkele behoedzame stappen op de advertentiemarkt, onder andere met Google Ads. We beloven u nu al dat elke advertentievorm sober zal zijn en het leescomfort niet zal hinderen.

4. Financierders

Net zoals er lezers zijn die een bedrag willen overmaken, zijn er ook mensen die kwaliteitsvolle en kritische journalistiek genegen zijn en bereid zijn daarin geld te investeren. Die mensen vinden mondjesmaat de weg naar ons vooralsnog onbestaande redactielokaal.

LEES OOK
Redactie Apache / 14-10-2020

Apache blaast 11 kaarsjes uit

In 2009 publiceerden we met jongensachtig enthousiasme onze eerste post op de blog 'De Werktitel'. Met uitgebreide ambitie en veel liefde voor het journalistieke métier.
Apache 11 jaar
Bram Souffreau / 25-06-2012

Apache geeft aandeelhouders stand van zaken

Tijdens een informele aandeelhoudersvergadering gaf Apache de (potentiële) aandeelhouders een stand van zaken. Naast de cijfers en enkele verwezenlijkingen werd ook gediscussieerd…
Geld was niet het enige gespreksonderwerp tijdens de informele aandeelhoudersvergadering (Foto 401k 2012)
Bram Souffreau / 01-01-2011

Terugblik op Apache in 2010

Met de laatste dag van het jaar blikken we terug op het eerste kalenderjaar van Apache. U krijgt een inkijk in onze doelstellingen, in onze ambities en in de statistieken. We…
Stickers van Apache