Dit is een gastbijdrage. Een Apache-lezer levert met dit stuk een bijdrage aan het maatschappelijk debat. De auteur schrijft in eigen naam en is verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.

Wat moet je met Latijn?

Koen Smets
Koen Smets
Koen Smets
Koen Smets
Koen Smets

Die discussie is niet nieuw. Toen Alexander De Croo meldde dat hij leerde programmeren op school en dat liever deed dan Latijn, nam Kristoffel Demoen de verdediging op van de klassieke taal. Dat kon Lieven Scheire, de Vlaamse versie van de knuffelbare Britse Rock Star academicus Prof. Brian Cox, niet overtuigen: hij tweette dat Latijn in het middelbaar onderwijs nergens op slaat. En de opinies pro en contra de klassieke taal volgden elkaar op in de Vlaamse media (wie het allemaal nog eens wil nalezen vindt hier de resultaten van een handige zoekopdracht) .

Niet zo'n gek idee?

Het vervangen van Latijn door een onderwerp dat meer inspeelt op de digitale noden van de dag lijkt a priori niet zo’n gek idee: geletterdheid betekent in de 21ste eeuw zeer zeker ook computerkennis die verdergaat dan het kunnen versturen van een email. Er is de komende decennia ongetwijfeld meer nood aan mensen die apps voor smartphones ontwikkelen en die Big Data modellen bouwen, dan aan mensen die Plato en Cicero zonder ondertitels kunnen lezen.

Toch zijn er twee aspecten in de uitspraak van Pieter Zwart die tot nadenken stemmen. Vele jaren geleden, toen uw dienaar nog een dienaartje was, placht men quasi-automatisch die leerlingen die men als de betere van hun lichting beschouwde bij de overgang van de lagere naar de middelbare school in de Latijnse afdeling onder te brengen. Dat is blijkbaar nog steeds het geval. Waarom? Voor een belangrijk deel traditie, rustend op het feit dat het om een moeilijke taal gaat (vol naamvallen en vervoegingen) die, dankzij haar onderliggende structuur, de scherpere geesten zou helpen stimuleren. Daar is wellicht wat van aan, maar het zou vreemd zijn mocht Latijn echt het enige mogelijke vak zijn dat voor dat soort uitdaging kan zorgen. Programmeren of modelleren kunnen inderdaad net zo goed die rol spelen.

RomanLaptop
“Ecce mater! Habeo computorem super gremium ex schola!”“Kijk mama, ik heb een laptop computer mee van de school!”[/caption] Het tweede punt is de observatie dat men ook van algemeen onderwijs toch lijkt te verwachten dat het primair beroepsgericht is: wat moet je immers met Latijn, wanneer je met een vorming in Python, Javascript, C++ en andere moderne programmeertalen een stuk makkelijker aan de bak komt? Dat geldt overigens ook voor andere vakken. Tijdens mijn schoolgaande jeugd werd het nut van
LEES OOK
Hind Fraihi / 24-04-2024

Migranten houden boomende pakjeseconomie recht

Vandaag besteld, morgen in huis? Zonder migratie gaat het snelle shopcomfort op de schop.
Een arbeider aan het werk in sorteercentrum Antwerpen X van bpost.
Steven Vanden Bussche / 23-04-2024

Brussel verkoopt voortaan woningen zonder grond

Ontwikkelingsmaatschappij Citydev wil duizend nieuwe woningen verkopen zonder de grond af te staan.
Cohousingproject in Tivoli Green City in Laken.
Tom Cochez, Jan Antonissen / 22-04-2024

Filip Dewinter loog Vlaams Parlement voor over mondmaskers van Chinese spion

Achter de brief die Dewinter voorlegde om zichzelf vrij te pleiten, gaat Changchun Shao schuil.
Filip De Winter mondmaskers China