Curatele

Herman Loos
Herman Loos - Column - Uitgelicht
Herman Loos

Tien jaar geleden fietste ik op een oude fiets, een Rik Van Looy bouwjaar 1961, langs de landingsstranden in Normandië, een reis die ik vele jaren later zou overdoen met de vriendin die later mijn vrouw zou worden. In het bezoekerscentrum aan het Amerikaanse kerkhof van Colleville-sur-Mer gaf ik mijn rugzak aan een humorloze beveiligingsagent, liep door de metaaldetector en voelde me een indringer, ongewenst en onbetrouwbaar.

Predestinatie

Even verderop in La Cambe bezochten we het Duitse kerkhof. Een groter contrast is ondenkbaar. Het Amerikaanse kerkhof overheerst elke aanzet tot emotie, in La Cambe heerst de stilte. Wat ik op de gronden van de overwinnaar niet kon voelen, simpelweg omdat het leek alsof ik het moest voelen, overviel me in het gras van de verliezer. Ontzag. Ontzetting door de confrontatie met het ondenkbare waartoe de mens als medemens in staat is. Daaraan moest ik denken doorheen de stortvloed aan Obama-berichtgeving.

De westerse mens staat onder curatele, fysiek en geestelijk. Het vermogen zelf te denken, te gaan en staan waar hij wil – weg. Alles gebeurt door anderen in zijn naam. Probeer vandaag eens niet aangesloten te zijn bij een bank, niet gefilmd te worden in het verkeer, niet geadministreerd te zijn. Onze predestinatie is kafkaiaans en onontkoombaar. Hoe zij we gegaan van een wereld waar een volk een staat gedoogt naar een wereld waar een staat een volk gedoogt – ternauwernood, omdat het echt niet anders kan?

Hoe zij we gegaan van een wereld waar een volk een staat gedoogt naar een wereld waar een staat een volk gedoogt?

Dwangbuis

Intussen is de volksvertegenwoordiger volksvermaker geworden. Hij verschijnt in pandapak, vertelt een grap, zingt een lied, toont vrouw en kinderen aan de boekskes. Achter de schermen verhandelt hij de grond onder onze voeten, vergiftigt de lucht die wij inademen, verkoopt onze ziel aan de vrije markt. Op het scherm fluistert hij ons lieve woordjes in, schenkt ons een lach, gunt ons een traan. Dat is de afspraak, want nieuws is dat waarvan anderen hebben afgesproken dat wij het willen weten.

Misschien ligt hierin de voornaamste reden voor mijn onmogelijke vlucht: dat de wereld in mijn naam, als burger in een democratie, verwordt tot iets wat ik helemaal niet wil, waarvoor ik nooit toestemming heb gegeven. Weg wil ik, en iedereen lijkt me te bekijken alsof ik de gek ben, gewoon omdat voor mij niet gezorgd moet worden, omdat ik de curatele ervaar als een dwangbuis in plaats van een zorginstrument. Want mijn dorpsgenoot Stijn Meuris leerde me: "Hoe hoger de hekken, hoe gekker de gekken. Aan welke kant van het hek?"

LEES OOK
Anton Jäger / 14-10-2020

De wachter wankelt: Amerika voor de verkiezingen

Zal Donald Trump de verkiezingsresultaten accepteren? De vrees voor Trump mag niet afleiden van de diepere wortels van de democratische crisis in de VS.
50469782238_d06afc0a1f_o
Dirk Huylebrouck / 18-05-2015

De duivel in de regering Michel en de Brusselse kubus

In het Louvre zou wijlen François Mitterand 666, het getal van de duivel hebben laten verbergen. Ook in de glazen kubus van Brusselse Albertina-bibliotheek zit flink wat duistere…
Naamloos
Duchka Walraet / 04-08-2014

Objet Trouvé

Is het postmodernisme een onomkeerbare toestand? Een ontmaagding? Één ding staat vast: het postmodernisme woekert en slaat wonden. Duchka Walraet maakt gedurende zes weken een…
duchka